Met alle sites, Stichting Werelderfgoed Nederland, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en de Nederlandse Unesco Commissie, is het collectieve (merk)verhaal op papier gezet. De Unesco Jongerencommissie en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen zijn ook betrokken geweest. Deze brede samenwerking heeft geresulteerd in de Merkgids UNESCO Werelderfgoed Koninkrijk der Nederlanden. Aan de hand van deze gids kan helder worden gecommuniceerd naar publiek van alle leeftijden, zowel in communicatie als in educatie; op een eenvoudige en eenduidige manier.
De gids gaat allereerst in op wat het collectieve verhaal inhoudt. In het eerste deel wordt verteld over de positionering van Stichting Werelderfgoed Nederland, de kernwaarden, onze belofte en merkverhaal.
In het tweede deel wordt ingegaan op de toepassing van het collectieve verhaal in de praktijk. Voor Stichting Werelderfgoed Nederland is dit collectieve (merk)verhaal vaak het uitgangspunt, maar voor de individuele sites zit dat vaak anders in elkaar. Zij communiceren meestal vanuit hun eigen merk (site), maar willen daarnaast wel op een eenduidige manier vertellen wat UNESCO Werelderfgoed inhoudt. Hoe ga je daar mee om en waar houd je rekening mee? Ook wordt in de gids ingegaan op logogebruik en hoe je UNESCO Werelderfgoed kan toepassen in producten.
De Merkgids UNESCO Werelderfgoed is tot stand gekomen dankzij een financiële bijdrage van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.